søndag 25. januar 2015

Snøfjellet 1579 moh.

Soloppgang med utsikt innover Innerdalen

25. januar 2015 gikk turen til Snøfjellet. Det er lite besøkt vinterstid fra Nerdalen, men Robert Ulfsnes og jeg hadde en grei plan på hvilken rute som var tryggest opp.

Snøfjellet ligger på venstre side av dalen når man kjører innover Virumdalen.  

Robert i fint driv
Turen startet i Nerdalen og gikk langs vegen mot Innerdalen til å begynne med. Ved grinda på vegens høyeste punkt gikk turen videre til venstre opp lia mot Urabotnen. Under skoggrensa var det 20cm fin pudder, men det gikk fort over til hard fokksnø oppe på snaufjellet. 


På tur opp fra Urabotnen. Trolla, Skarfjell og Vinnumassivet i bakgrunnen.
Opp fra Urabotnen ble det for hardt og bratt til å fortsette på feller, så skiene ble festet på sekken og turen gikk videre på føttene. Her er det jevnt over ca. 40 grader bratt, men snøen var stabil og god å lage spor i. Skiene ble ikke tatt i bruk igjen før de siste høydemeterene før toppen.

Planen var å returnere via renna på vestsida ned mot Snekkardalen, men hard fokksnø på opp mot 45 grader fristet ikke. Returen gikk dermed ned samme rute som opp med en liten variant for å finne bedre skikjøring i skogen.

Vi var enige om at dette ikke ligger an til å bli en skiklassiker. Den enkleste ruta passerer heng på ca. 40 grader og ligger vendt rett mot sør, og krever dermed å vurderes mtp. skred. Stegjern og isøks anbefales å ha i sekken.

Men det var artig å få gjort turen på ski!

Robert på toppen med utsikt nordover

Utsikt sørover.

Kart med rute:

lørdag 24. januar 2015

Åbittind 1396 moh.

Utsikt nord-øst-over
Åbittind er en kort og grei tur som ligger like ved den mer populære Trolltind. Personlig liker jeg Åbittind bedre fordi den kan by på litt mer utfordring for å komme seg til toppen. Det kan være greit å ha ei isøks i sekken.

Utgangspunktet for turen er den samme som for Trolltind, Trolltindvegen i Jordalsgrenda. Man ser toppen fra parkeringa og turen opp sier seg selv.

Ikke noe skiføre å skryte av denne gangen. For det meste fokksnø. Returen gikk ned samme rute som opp.

Trolltind til venstre 


Siste biten på føttene

Det er toppskavlen som kan være problematisk. Denne gangen gikk det greit etter litt krafsing.


Vi måtte grave oss gjennom skavlen.

Nedkjøring fra toppen


Kart med rute: